Monday, September 16, 2013

PROGRAM KORBAN EIDUL ADHA 2013














Firman Allah swt :-
 "Maka ketika anak itu sampai (pada umur) sanggup berusaha bersamanya, (Ibrahim) berkata, "Wahai anakku! Sesungguhnya aku bermimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah bagaimana pendapatmu!" Dia (Ismail) menjawab, "Wahai ayahku!  lakukanlah apa yang diperintahkan (Allah) kepadamu; insyaAllah engkau akan mendapatiku termasuk orang yang sabar. Maka ketika keduanya telah berserah diri dan dia (Ibrahim) membaringkan anaknya atas pelipisnya, (untuk melaksanakan perintah Allah). Lalu Kami panggil dia, "Wahai Ibrahim! sungguh engkau telah membenarkan mimpi itu. Sungguh, demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar"  (Surah As-Saffat : 102-107)


Ibadah Korban bagi tahun ini semakin menghampiri kita, ibadah yang disyariat oleh Allah simbolik dari kisah pengorbanan Nabi Ibrahim yang melaksanakan perintah Allah dalam mimpinya supaya menyembelih satu-satunya anak yang dinanti kehadirannya dengan penuh sabar. Hari ini, rata-rata kita dapat lihat kasih-sayang antara ibu-bapa dan anak begitu melimpah ruah. Malaysia yang masih makmur alhamdulillah, anak-anak dirai di setiap percutian sekolah dengan membawa mereka kesana-sini lokasi percutian, setiap keinginan anak akan cuba dipenuhi sedaya ibubapa. SEJENAK...., mari kita renung apa mampu kita berkorban sehebat Ibrahim.

 Dari Aisyah, Rasulullah bersabda (maksudnya):
"Tidak ada satu amalan anak Adam di hari-hari Nahar (Hari-hari 'Eidul Adha) yang paling Allah sukai selain daripada menumpahkan darah (sembelih), kerana ia (binatang korban) itu akan datang di hari kiamat nanti dengan tanduk dan kukunya dan bulu-bulunya (sebagai saksi ke atas ibadah korban tuannya), dan sesungguhnya darah (binatang korban itu) akan tumpah di sisi Allah di suatu tempat sebelum tumpah ke bumi, oleh itu pilihlah olehmu binatang terbaik untuk dikorbankan".  (Hadis riwayat Hakim, Ibnu Majah dan Titmidzi darjat Hadis Hasan Gharib)


IBADAH KORBAN BERSAMA TERATAK RAHMAT DATANG LAGI!!!!!!!!!!!!!!!!!



PILIHAN KEDUA : 

PADA YANG INGIN MELAKSANAKAN IBADAH KORBAN BUAT DIRI SENDIRI DAN SEISI AHLI KELUARGA, BOLEHLAH MENEMPAH TEMPAHAN KORBAN KAMBING. SEPERTIMANA SEPOTONG DALIL YANG BERMAKSUD:

"Di masa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam, setiap seseorang lelaki berkorban dengan seekor kambing untuknya dan untuk keluarganya”. 
(H/R Tirmizi, kitab al-Adhahi 2/1216 (hadis ini disahihkan oleh beliau). Dikeluarkan oleh Ibnu Majah, 2/2546 (dengan sanad yang sahih). Hadis ini disahihkan juga oleh Syeikh Muhammad Nashiruddin al-Albani)


ORANG RAMAI DIALU-ALUKAN UNTUK MENYERTAI PROGRAM KORBAN BERSAMA TERATAK RAHMAT