Sunday, March 17, 2013


BERPISAH SEMENTARA



Mustaqem, anak istimewa


Setiap pertemuan ada perpisahan, walaupun pertemuan itu hanyalah sementara dan perpisahan itu terasa sangatlah lama masanya. Namun, itulah ketentuan Ilahi, samada redha atau sebaliknya, ia tetap terjadi. Terngiang-giang bisikan 'apabila dugaan menimpa diri maka bersabarlah diatas suratan ini'.




Hujan yang lebat di pagi isnin itu, seolah-olah turut bersedih bersama kami. Apabila, anak yang kami kasih dan sayang pergi meninggalkan kami. Namun begitu, jika inilah yang terbaik untuk dirinya maka kami relakan dia pergi walaupun berat untuk kami berpisah dengannya.


Malam perpisahan

Mustaqem bin Salleh (Mus) , adalah anak Teratak Rahmat yang istemewa buat kami. Kini, dia telah berada di KAGUMAS CULINARY ACADEMY selama 6 bulan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang PENYEDIAAN MAKANAN tahap 1 dan 2..

Kisah anak ini amat memilukan hati, Mus berasal daripada keluarga yang miskin dan kehidupannya tidak terurus. Mus telah kematian bapa pada usianya baru 6 tahun. Dia dibesarkan oleh ibu yang kini berusia 59 tahun bersama seorang lagi adik yang kini di sekolah menengah. Rumah mereka begitu dhaif pada lawatan kami yang lepas. Alhamdulillah, Allah memudahkan urusannya apabila  Mus dibawa ke Teratak Rahmat atas pertolongan dan keprihatinan gurunya iaitu Cikgu Nazri dan juga seorang rakan kepada Asrama Teratak Rahmat En Tengku Badrillah.


Kami sayang Mus!!!


Di Teratak Rahmat, Mus merupakan seorang anak OKU yang baik hati, walaupun keadaannya sedemikian Mus tidak pernah melakukan masalah disiplin mahupun di sekolah atau di asrama. Pada awalnya, Mus seorang anak  yang bersifat pemuram dan selalu bersedih, lama-kelamaan dia semakin berkeyakinan dan telah berubah menjadi seorang yang periang dan ringan tulang walaupun dia mempunyai badan yang besar;). Mus selalu membuatkan kami ketawa dengan karakternya yang lurus dan jujur. Oleh sebab itu, Mus amat disayangi oleh warden-warden asrama dan warga Teratak Rahmat yang lain.



Mudah mudahan Allah S.W.T sentiasa menjaga keselamatan mus ketika disana dan segala proses pembelajarannya dipermudahkan oleh Allah. Dan, kami di sini berharap Mus dapat pulang ke asrama dengan kejayaan........





AMIN....

Inilah Mus sekarang...bergaya tak?

No comments: